Loading...
AviācijaLasītāju pētījumi

Aviosatiksmes noslogojums virs Latvijas

Šī raksta informācijas autors ir Mārcis Pikšēns, kurš šogad absolvēja Valmieras Pārgaujas ģimnāzijas 12. klasi. Mārča sapnis ir kļūt par lidojumu dispečeri, tāpēc viņa aizraušanās, intereses un hobiji ir cieši saistīti ar aviācijas lietām. Mārcim ļoti tuva ir arī ģeogrāfija. To apliecina kaut vai tas, ka 2012. gada sezonā Mārcis Pikšēns kļuva par Vidzemes Jauno ģeogrāfu skolas sacensību absolūto uzvarētāju 12. klašu grupā. Tāpat Mārcis ir arī ilggadējs portāla NeoGeo.lv aktīvs lasītājs. Publicējot Mārča Pikšēna pētījumu „Aviosatiksmes noslogojums virs Latvijas”, NeoGeo.lv vēlas uzsākt jaunu tradīciju, atbalstot zinātkārus, gudrus un drosmīgus Latvijas jauniešus, kuri spēj radīt, meklēt, domāt un sasniegt savus mērķus. Publicējot portālā NeoGeo.lv jauno autoru pētījumus, ceļojumu aprakstus un arī interesantas pārdomas, mēs sniedzam katram no jums iespēju, ka ar jūsu jaunrades rezultātiem iepazīsies ļoti plaša Latvijas sabiedrība. Iespējams, ka rakstus izlasīs arī cilvēki, kuri palīdzēs turpmāk jaunajiem censoņiem to dzīves mērķu sasniegšanā. Tagad iepazīsimies ar Mārča Pikšēna pētījumu „Aviosatiksmes noslogojums virs Latvijas”, kurš ir viens no viņa soļiem virzienā uz loloto mērķi – kļūt par lidojumu dispečeri. Publicējot autora rakstu, NeoGeo.lv veica tikai redakcionāla rakstura labojumus, nodrošināja dizaina uzlabojumus un atļāvās pavisam nelielu saturisko papildinājumu.
Katru dienu Latvijas gaisa telpu pārlido ļoti daudzas lidmašīnas. Atliek tikai brīžiem pamest skatu Latvijas debesīs, lai pamanītu kārtējo balto svītru, kuru atstājuši lidmašīnu dzinēji.
Kurās vietās un kādos virzienos iet Latviju šķērsojošie galvenie lidmašīnu avioceļi? Kad notiek visintensīvākā Latvijas gaisa telpas šķērsošana? Kādu aviokompāniju lidmašīnas un kuri lidmašīnu modeļi šķērso Latvijas debesis? Vai Latviju pārlido tikai iekškontinentālie avioreisi?

Lai rastu atbildes uz šiem jautājumiem, Mārcis Pikšēns cītīgi pētīja informāciju, kura atrodama interneta vietnē www.flightradar24.com. Par šādu iespēju 24 stundas diennaktī sekot līdzi lielākās daļas pasažieru lidmašīnu pārvietošanās situācijai Eiropas debesīs NeoGeo.lv jau stāstīja savā rakstā „Seko līdzi lidmašīnām” . Tika pētīts aviosatiksmes noslogojums četros dažādos laika intervālos no sestdienas pulksten 18.00 līdz svētdienas pulksten 12.00. Šis pētījuma laiks bija ziemas periodā, kad lidojumu maršruti un intensitāte ir savādāka nekā vasaras periodā. Lūk, kas notiek Latvijas debesīs! Kartēs ar dažāda platuma līnijām ir atlikti lidojumu maršruti. Jo platāka līnija, jo lielāks lidojušas lidmašīnu skaits. Visplatākās līnijas vērtība ir > 10 lidmašīnas. Tabulās apkopoti dati par aviokompāniju un lidmašīnu modeļu skaitu. Tabulās ar sārto fonu ir ietonētas vislielākās aviokompānijas un pēc pasažieru skaita vislielākie lidmašīnu modeļi.

SESTDIENA 18.00 – 21.00

SESTDIENA 21.00 – 24.00
SVĒTDIENA 24.00 – 04.00
SVĒTDIENA 09.00 – 12.00

Ja analizē lidojumu maršrutus pēc galamērķu virzieniem, tad aina ir šāda:
ĀZIJAS KORIDORS
ZIEMEĻAMERIKAS KORIDORS
TUVO AUSTRUMU KORIDORS
AUSTRĀLIJAS UN OKEĀNIJAS KORIDORS
Starptautiskā lidosta „Rīga” ir lielākais starptautiskās aviācijas uzņēmums Baltijā un ir šī reģiona galvenais gaisa satiksmes centrs. Starptautiskā lidosta „Rīga” nodrošina regulāru pasažieru satiksmi, kravas un pasta pārvadāšanu ar civilās aviācijas gaisa kuģiem uz Eiropas un citām pasaules valstu lidostām. Tiek apkalpotas gan vietējās, gan starptautiskās aviolīnijas.
Daži fakti par starptautisko lidostu „Rīga”: • Lidostas “Rīga” ēka tika uzcelta 1974. Gadā, un tā tika izmantota iekšzemes lidojumiem PSRS teritorijā. • Pēc neatkarības atgūšanas 1991. gadā lidosta kļuva par starptautisko lidostu “Rīga”. • Valsts akciju sabiedrības “Starptautiskā lidosta “Rīga”” visu kapitāldaļu turētāja ir Latvijas Republika. • Lidosta aizņem 650 ha lielu teritoriju. • Lidostā strādā 1046 darbinieki. • Gada apgrozījums ir 22,7 miljoni latu (2011).
Zinātniski pētnieciskā darba „Aviosatiksmes noslogojums virs Latvijas” secinājumi:

1. Visvairāk Latvijas gaisa telpa tiek noslogota laika periodā no 18:00 – 21:00. 2. Visvairāk pārlido Airbus A320 un Boeing 737 gaisa kuģu tipi. 3. Visbiežākās aviokompānijas ir Finnair, Rossiya, Aeroflot, Lufthansa, Rynair, British Airways.

Lufthansa aviokompānijas lidmašīna. Avots: planetspotters.com

4. Neapstiprinājās hipotēze, ka Latviju pārlido tikai iekškontinentālie avioreisi. Latviju pārlido arī starpkontinentālie avioreisi. 5. Latviju regulāri katru dienu pārlido pasaules lielākā pasažieru lidmašīna Airbus A380. 6. Latviju katru nakti pārlido lidmašīna, kas lido no Jaunzēlandes uz Angliju. Tas ir 18 325 km garš lidojums. 7. Skaidras dienas laikā no savas dzīvesvietas debesīs var ieraudzīt pat 200 km attālu lidmašīnu. Precīzāk, tās radīto izmešu pēdas. 8. Savus reisus pāri Latvijai veic arī Taizemes, Japānas, Austrālijas, Arābu Apvienoto Emirātu, Kataras, Ķīnas, Dienvidkorejas, ASV un citu valstu aviokompānijas.

VN:F [1.9.22_1171]
Raksta vērtējums: 9.7/10 (46 balsotāji)
Aviosatiksmes noslogojums virs Latvijas, 9.7 out of 10 based on 46 ratings
22 comments
  1. Uldis

    Ja kāds vēl ieliktu karti ar atļautajiem lidostas Rīga transporta koridoriem uz pacelšanos un nosēšanos būtu pavisam ideāli. citādi cik novērtos lidmašīnas ceļoties augšā uz līča pusi griežas nevis virs līča, bet jau virs babītes.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Vērtējums: +3 (no 3)
  2. hronists

    flightradar kā ZPD avots ir neuzticams, jo nebūt ne visām lidmašīnām ir ADS-B transponderi.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Vērtējums: +1 (no 7)
  3. arsis

    Izskatās, ka ne visas kartē iezimētās līnijas šķērso Latvijas Republiku.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Vērtējums: 0 (no 4)
  4. Martini

    7. Skaidras dienas laikā no savas dzīvesvietas debesīs var ieraudzīt pat 200 km attālu lidmašīnu. “Precīzāk, tās radīto izmešu pēdas.”
    Lūk te man ir jautājums: Vai tad baltās strīpas debesīs ir izmešu pēdas? Man stāstīja, ka tā ir migla, ko rada dzinēju karstums, nevis izmeši.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Vērtējums: +1 (no 3)
  5. xyz

    @Martini
    Jā, tās strīpas ir ūdens, kas kondensējas ap sīkām daļiņām, ko dzinējs atstāj aiz sevis. Kā arī galvenie degvielas sadegšanas produkti ir ūdens un ogļskābā gāze.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Contrail
    Bet rakstā jau laikam “izmešu pēdas” nav domāts tas pats kas “izmeši” 😉

    VA:F [1.9.22_1171]
    Vērtējums: +5 (no 5)
  6. Cits Mārcis

    Mārci? Man patīk, tā turpini! Vaicājums – kapēc lidmašīna no Jaunzēlandes uz Angliju lido pār Latviju? Kāpēc viņa nelido pa taisno?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Vērtējums: +2 (no 2)
  7. hronistam

    Man tāds pastulbs jautājums Tev ? Vai pētot putnu migrāciju tiek saskaitīts katrs putns ?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Vērtējums: +3 (no 3)
  8. Atbildot citam Mārcim

    Lidmašīna nelido “pa taisno”, respektīvi, pa taisnu līniju, jo Zemei ir lodveida forma un taisnākais ceļš, kas ved no tāliem galapunktiem gandrīz vienmēr būs paraboliski izliekts. Tieši šis ceļš ir vistuvākais un tā nu sanāk, ka daļa lidmašīnu, kas lido no Austrālijas un Jaunzēlandes lido tieši pāri Latvijai.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Vērtējums: +7 (no 7)
  9. Tim

    Nevienā no tabulām nemanīju Airbus A380. Boeing 747 gan bija.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Vērtējums: 0 (no 0)
  10. Fāters

    Interesants resurss lidmašīnu novērošanai:
    flightradar24.com
    Uzklikšķinot uz katras lidmašīnas parādās arī papildus informācija

    VA:F [1.9.22_1171]
    Vērtējums: +1 (no 3)
  11. Gunārs

    Kur ir gali nosacītajai trasei Valka – Krāslava? Helsinki – Minska – Kijeva?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Vērtējums: 0 (no 0)
  12. Obsis

    Lidmašīnām vēl izteiktāk kā kuģniecībā ir spēkā sfēriskās trigonometrijas īpatnība: – taisnākais ceļš no punkta A uz punktu B NAV NAV NAV UN VEELREIZ NAV taisne, kas uz kartes ar lineālu novilkta no A uz B, bet gan ir liinija, kas iet pa Lielo Loku. Starpība starp šīm trajektorijām var būt daudzi simti km, turklāt vēl par simtiem km to var deformēt vējš.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Vērtējums: +9 (no 9)
  13. Aiki

    Mārcis malacis! Apbrīnoju un cienu jauniešus, kuri iedziļinās lietās.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Vērtējums: +4 (no 4)
  14. tikai

    Lidostai “Rīga” ar šo visu gan nav nekāda sakara.
    Lidmašīnu kustību virs Latvijas vada “Latvijas gaisa satiksme”.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Vērtējums: 0 (no 2)
  15. deels

    Daudz interesantāk būtu redzēt, kāda ir “chemtrails” lidmašīnu kustība Latvijas debesīs.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Vērtējums: -1 (no 1)
  16. stop

    pilnīgi nederīgi secinājumi par gaisakuģu izplatību, zinot, ka flightradar24 dati neietver ļoooti daudzus gaisakuģu tipus.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Vērtējums: -2 (no 4)
  17. Atbildot stop

    Jā, flightradar24 neuztver daudzus gaisa kuģus, jo viņiem nav ADS-B raidītājs. Tāpēc arī pētījumā ir atzīmētas lidmašīnas, kurām tas ir un kuras parādās kartē. Protams, arī jāizsvītro jebkādi militāri gaisa kuģi.

    Nesaku, ka mans pētījums ir veikts labā kvalitātē, bet vismaz parāda vidējo kopējo ainu virs Latvijas.

    Kā arī pētījuma laikā nezināju, kur var novērot arī lidmašīnas, kurām nav ADS-B.

    Mārcis

    VA:F [1.9.22_1171]
    Vērtējums: +4 (no 4)
  18. Murenīte

    vnk super. vai tas bija skolā ZPD un šeit īsā versija? Lai nu kā, mani labākie novēlējumi autoram

    VA:F [1.9.22_1171]
    Vērtējums: +1 (no 3)
  19. Atbildot Murenītei

    Jā, skolā veicu ZPD un šeit ir visa informācija, ko pētīju. Tagad atskatoties uz savu darbu, secinu, ka varēju to veikt tiešām daudz labāk un kvalitatīvāk.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Vērtējums: +1 (no 1)
  20. AAA

    Vasara redzeju uz RIGU lidoja 2 lielas 4 dzineju lidmasinas,musu majam parlido uz Rigu,somiju,igauniju,angiju utt,atgriezoties pie ieprieks rakstitaa ,lidmas uzraksts apaksa zem lidmas bijaCANADA,SAVOS 50 G DZIVOJOT pirmo reizi ar binokli to saskatiju.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Vērtējums: 0 (no 0)
Leave a Reply

Your email address will not be published.