Loading...
Tas ir interesanti

Rotācijas apļi

Jau 19. gadsimta beigās gan franču, gan amerikāņu arhitekti un ceļu būvnieki nonāca pie domas, ka dažkārt ir noderīgi transporta satiksmi organizēt pa apli. Tā 1901. gadā Parīzē ap Triumfa arku tika izbūvēts pasaulē pirmais apļveida krustojums jeb rotācijas aplis. Rotācijas aplis ap Triumfa arku Parīzē Rotācijas aplis ap Triumfa arku Parīzē”  | Neogeo.lv 1904. gadā pirmais rotācijas aplis tika izbūvēts arī ASV Ņujorkā Manhetenā un to nosauca par Columbus Circle par godu Kristoferam Kolumbam. Columbus Circle Ņujorkā Columbus Circle Ņujorkā”  | Neogeo.lv Kopš tā laika rotācijas apļu izbūve notika visā pasaulē un it īpaši plaši to izmantošana satiksmes organizēšanā notika pēc 2. pasaules kara, kad sāka pieaugt automašīnu skaits.
Rotācijas aplis Leipcigā Vācijā 1951. gadā. Foto: http://de.wikipedia.org
Uzziņai.
• Apļveida krustojums jeb rotācijas aplis ir krustojums, kuram tuvojoties transporta līdzekļi samazina savu ātrumu un uzsāk riņķveida kustību ap rotācijas apļa saliņu. Apļveida kustību ap saliņu veic līdz vietai, kur transporta līdzeklis izdara vajadzīgo pagriezienu. • Valstīs ar labās puses transporta kustību brauciens pa rotācijas apli notiek pretēji pulksteņa rādītāja virzienam, bet valstīs ar kreisās puses transporta kustību – pa pulksteņu rādītāja virzienu. • Apļveida krustojumi jeb rotācijas apļi parasti netiek aprīkoti ar luksoforiem un ir neregulējami. Transporta kustības prioritāte tiek noteikta ar ceļazīmēm, ceļa marķējumiem un citiem ceļu satiksmes noteikumiem. • Rotācijas apļu priekšrocības: 1. Rotācijas apļi ir atzīti par vislabāko ātruma kontroles veidu krustojumiem ar augstu pieejošo satiksmes ātrumu. Visbiežāk ceļu satiksmes negadījumi pilsētās notiek tieši krustojumos, un jo lielāks ir bijis auto braukšanas ātrums krustojuma pieejās, jo smagākas ir negadījuma sekas. 2. Krustojuma pārbūve par rotācijas apli ļauj paaugstināt satiksmes drošību un uzlabot satiksmes vidi. 3. Satiksmes organizācija pa rotācijas apli samazina ceļu satiksmes negadījumus ar ievainotajiem par 25 – 35%. 4. Neskatoties uz to, ka ātrums rotācijas aplī tiek samazināts, krustojuma izbraukšanas laiks rotācijas aplī ir mazāks, salīdzinot ar citu veidu vienlīmeņa krustojumiem. 5. Mazāks ir gaisa piesārņojums no gaidošajām automašīnām. Mazāki ir uzturēšanas izdevumi, jo nav luksoforu. • Rotācijas apļu trūkumi: 1. Parasti rotācijas apļu izbūvei nepieciešama lielāka zemes platība nekā parastiem krustojumiem. Rotācijas apļa saliņu nevar izmantot transporta kustībai. 2. Tiek apgrūtināta velosipēdistu un kājāmgājēju satiksmes organizācija, jo nav luksoforu. Kājāmgājējiem ir jāveic lielāks ceļš, apejot rotācijas apli.

Pasaulē un arī Latvijā tiek būvēti gan lielāki, gan mazāki rotācijas apļi. VAS „Latvijas Valsts ceļi” informē, ka Latvijā mazie rotācijas apļi ir paredzēti vienbrauktuvju ceļu krustojumiem. Tos veido ar vienas joslas brauktuvi. Šo apļu ārējais diametrs ārpus apdzīvotām vietām ir 35-45 m, bet apdzīvotās vietās – 30-40 m. Lielie rotācijas apļi paredzēti gadījumos, kad mazo rotācijas apļu caurlaides spēja ir nepietiekama vai arī krustojas divbrauktuvju ceļi, tai skaitā ar vienbrauktuvju ceļiem. Lielos rotācijas apļus veido ar vismaz divām braukšanas joslām, un to izmērus aprēķina matemātiski. Atkarībā no centrālās saliņas diametra (40-100 m) to maksimālā caurlaides spēja ir 12 000 – 27 000 automašīnām diennaktī. Ņemot vērā, ka rotācijas apļi tiek izbūvēti vienā līmenī, to izmaksas ir ievērojami mazākas nekā divlīmeņu mezgla (gaisa pārvada) izbūves izmaksas. NeoGeo.lv iepazīstinās jūs ar dažiem interesantiem pasaules un Latvijas rotācijas apļiem.


Mini rotācijas aplis Lielbritānijā.
Foto: http://en.wikipedia.org
Mini rotācijas aplis Zagrebā Horvātijā
Foto: http://en.wikipedia.org
Rotācijas aplis trīslīmeņu mezglā Ņūorleānā ASV Rotācijas aplis trīslīmeņu mezglā Ņūorleānā ASV”  | Neogeo.lv
Regulējams (ar luksoforiem aprīkots) rotācijas aplis Bristolē Lielbritānijā
Foto: http://en.wikipedia.org
Īpatnējs regulējams (ar luksoforiem aprīkots) rotācijas aplis Lielbritānijā Īpatnējs regulējams (ar luksoforiem aprīkots) rotācijas aplis Lielbritānijā  | Neogeo.lv „Maģiskais” rotācijas aplis Svindonā Lielbritānijā „Maģiskais” rotācijas aplis Svindonā Lielbritānijā  | Neogeo.lv
Foto: http://en.wikipedia.org
Rotācijas aplis ar tramvaju kustību Melburnā Austrālijā Rotācijas aplis ar tramvaju kustību Melburnā Austrālijā  | Neogeo.lv Rotācijas aplis ar dzelzceļu Floridā ASV Rotācijas aplis ar dzelzceļu Floridā ASV  | Neogeo.lv „Hamburgera” tipa rotācijas aplis Hallā Lielbritānijā „Hamburgera” tipa rotācijas aplis Hallā Lielbritānijā  | Neogeo.lv
Rotācijas aplis tirdzniecības centra pazemes stāvvietā Vācijā
Foto: http://de.wikipedia.org
Rotācijas aplis trīslīmeņu mezglā Rīgā pie Dienvidu tilta Rotācijas aplis trīslīmeņu mezglā Rīgā pie Dienvidu tilta | Neogeo.lv Lielais rotācijas aplis uz autoceļa A8 pie Jelgavas Lielais rotācijas aplis uz autoceļa A8 pie Jelgavas | Neogeo.lv Rotācijas aplis uz autoceļa A7 pie Ķekavas Rotācijas aplis uz autoceļa A7 pie Ķekavas | Neogeo.lv Mazais rotācijas aplis uz autoceļa A5 pie Dārziņiem Mazais rotācijas aplis uz autoceļa A5 pie Dārziņiem | Neogeo.lv Rotācijas aplis Ventspilī Rotācijas aplis Ventspilī | Neogeo.lv Rotācijas aplis Madonā Rotācijas aplis Madonā | Neogeo.lv Rotācijas aplis Daugavpilī Rotācijas aplis Daugavpilī | Neogeo.lv Rotācijas aplis ap Svētā Jēzus baznīcu Rīgā Rotācijas aplis ap Svētā Jēzus baznīcu Rīgā | Neogeo.lv Raksts tapis, pateicoties mūsu lasītājas Ilonas Reķes ierosinātajai tēmai. Paldies Ilona! Gaidām arī citus NeoGeo.lv lasītāju pieteikumus par to, kas jūs interesē!
VN:F [1.9.22_1171]
Raksta vērtējums: 9.0/10 (29 balsotāji)
Rotācijas apļi, 9.0 out of 10 based on 29 ratings
10 comments
  1. Hmm

    Briti ietaupa, neliekot pirms apļiem “dodiet ceļu” zīmes, jo, braucot pa ceļa kreiso pusi, lieliski darbojas labās rokas likums.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Vērtējums: 0 (no 2)
  2. Jānis

    Lieliski (un to ir ļoti daudz) apļi ir Zviedrijā.
    To labākajās tradīcijās taisīs arī Ventspilī. Katru reizi kad braucu tur, nodomāju, ka tai pusē dzīvo citādi latvieši, kas spēj domu izdomāt līdz galam, nevis taisīt taisīšanas pēc.
    Tādas vienkāršas sānu nobrauktuves (neiebraucot aplī loti trūkst no Salu tilta griežoties uz Mūkusalas ielu.
    Kā arī labo ideju par apli, sačakarē ģēniji, kas vālē pilnos apļus pa pirmo joslu un visi piebaucamie ceļi sēžu un vēro šo goda apli!!:)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Vērtējums: +5 (no 7)
  3. ksss

    Pēc tūkstots gadiem mūsu pēcteči domās, ka tās bijušas kādas senās kulta vetas.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Vērtējums: +3 (no 5)
Leave a Reply

Your email address will not be published.