Rīgas metro

11.04.2011 |  kategorija Vēsture  |  17 komentāri draugiem.lv

20. gadsimta 70. gados Padomju Savienībā un arī Latvijas PSR aktīvi norit sociālisma celtniecība – palielinās ražošanas apjomi, norit jaunu dzīvojamo un ražošanas ēku būvniecība. 1970. gadā iedzīvotāju skaits Rīgā sasniedz 732 000, bet 1980. gadā to skaits jau ir 843 000. Saglabājoties šādam iedzīvotāju pieauguma tempam, Rīgas iedzīvotāju skaits ap 2000. gadu sasniegtu 1 miljonu. Te gan jāpiezīmē, ka Rīgas iedzīvotāju skaits padomju laikā galvenokārt auga uz citu padomju republiku emigrantu rēķina. Saglabājoties padomju iekārtai, 2000. gadā latviešu īpatsvars Rīgā būtu ap 30%. Informācijai:
Latviešu īpatsvars Rīgā

Redzot iedzīvotāju skaita pieaugumu un pilsētas ražošanas potenciāla izaugsmi, 70. gadu beigās radās doma Rīgā būvēt metro. PSRS pilsētbūvniecības politika paredzēja būvēt metro tikai tajās pilsētās, kuru iedzīvotāju skaits ir lielāks ar 1 miljonu.

Piezīme:
Rennes esošā (sarkanā līnija) un plānotā metro līnija. Avots:www.xelis.fr
• Pasaules mazākā pilsēta, kur izbūvēts apakšzemes metro ir Francijas pilsētā Renne, kurā ir tikai 212 000 iedzīvotāju. • Metro darbojas kopš 2002. gada, tā garums ir 9,4 km un kopā ir 15 stacijas. • Ik dienu tiek pārvadāti 120 000 pasažieru. • 2018. gadā plānots atklāt otru metro līniju.

70. gadu beigās PSRS metro jau bija uzbūvēts: • 1935. gadā Maskavā; • 1955. gadā Ļeņingradā (tagad Pēterburga); • 1960. gadā Kijevā; • 1966. gadā Tbilisi; • 1967. gadā Baku; • 1975. gadā Harkovā; • 1977. gadā Taškentā.
Rīgā sākās metro būvniecības sagatavošanas darbi: • 80. gadu sākumā tika veikti ģeoloģiskās izpētes darbi; • 1983. gadā sarīkots metro staciju interjera konkurss; • Ļeņingradā uzsākta Rīgas metro projektēšana un tā tika pabeigta 1989. gadā.

1990. gadā bija jāsākas Rīgas metro pirmās līnijas būvniecībai.


Pirmo līniju bija paredzēts izbūvēt no VEF līdz Zasulaukam ar 7 metro stacijām („VEF”, „Oškalni”, „Revolūcijas”, „Stacijas laukums”, „Uzvaras parks”, „Aurora” un „Zasulauks”). Pirmā līnija bija jānodod ekspluatācijā 2002. gadā un tās garums būtu 8,3 km.

Nākošajā kārtā (1. kārta) bija plānots pagarināt pirmo metro līniju abos galos. No VEF līdz Juglai (stacijas „Teika”, „Alfa” un „Jugla”) un no Zasulauka līdz Imantai (stacijas „Pleskodāle”, „Zolitūde” un „Imanta”). Tāpat šajā kārtā bija paredzēts uz pirmās līnijas izbūvēt jaunu metro staciju „Draudzība” un no šīs stacijas izbūvēt metro līniju līdz Dreiliņiem ar 5 stacijām („Kirova”, „Stadions „Daugava””, „Purvciems”, „Pļavnieki” un „Dreiliņi”). Kopā 1. kārtā tika plānotas izbūvēt 12 jaunas metro stacijas. 2. kārtā bija plānots izbūvēt metro līniju, kas savienotu pilsētas dienvidu rajonus (Ziepniekkalns) ar ziemeļu rajoniem (Sarkandaugava). Šajā kārtā tiktu izbūvētas 9 jaunas metro stacijas („Ziepniekkalns”, „Dzintars”, „Straume”, „Telecentrs”, Kronvalda parks”, „Pētersala”, „Energoautomātika”, „Dīzeļrūpnīca” un „Sarkandaugava”). Pēdējā 3. kārtā bija paredzēts savienot pilsētas centru ar Buļļu kāpu. Šajā kārtā tiktu izbūvētas 5 jaunas metro stacijas („Ķīpsala”, „Iļģuciems”, „Lāčupe”, „Kleisti” un „Buļļu kāpa”). Pilnīgi visas Rīgas metro sistēmas izbūve un nodošana ekspluatācijā bija jāpabeidz līdz 2021. gadam un trijās līnijās kopā vajadzēja būt 33 stacijām, no kurām trīs būtu centrālās pārsēšanās stacijas.


NeoGeo.lv piedāvā iepazīties ar plānoto Rīgas metro līniju un staciju izvietojuma karti.

Lai iegūtu vairāk informācijas, klikšķiniet uz marķierim un līnijām. Atsevišķām stacijām pieejami arī projektu attēli, parādot kādas tās varētu izskatīties. Metro būvniecība Rīgā nebūtu lēts pasākums, jo 1 km metro līnijas izbūves izmaksas tika lēstas ap 25 – 26 miljoniem rubļu. Galveno Rīgas metro būvniecības finansējuma daļu nodrošinātu PSRS budžets. Latvijas PSR būtu jānodrošina metro būvniecības bāzes ierīkošana, daļēja inženiertehniskā personāla apmaksa, pilsētas komunikāciju un infrastruktūras pārbūve, kas kopā izmaksātu ap 20 miljoniem rubļu. Pienāca 80. gadu beigas ar atmodu un brīvības atdzimšanas laiku… 1987. gada Latvijas presē izvērtās plašas diskusijas par Rīgas metro ekonomisko un tehnisko pamatotību. Taču lielā daļā sabiedrības galvenās bažas radīja tas apstāklis, ka metro būvniecība ļoti pasliktinās Rīgas un Latvijas demogrāfisko situāciju. Metro būvniecībā tiktu iesaistīti daudzi tūkstoši citu PSRS republiku emigrantu, kas vēl vairāk apdraudētu Latvijas, it īpaši Rīgas latviskumu. Daudzos mītiņos, aptaujās un citos pasākumos, kas noritēja tautas atmodas gaisotnē un sasaucās ar 1986. gadā sākušos kampaņu pret Daugavpils HES būvniecību, Latvijas sabiedrības vairākums noraidīja metro būvniecības ideju. 1988. gada 27. aprīlī Vides aizsardzības klubs Arkādijas dārzā rīkoja mītiņu pret metro būvniecību Rīgā un tajā piedalījās ap 10 000 iedzīvotāju.
Mītiņš pret metro celtniecību Arkādijas parkā Mītiņš pret metro celtniecību Arkādijas parkā. Avots: www.lv.lv


90. gadu sākumā sabruka PSRS un metro būvniecība Rīgā netika uzsākta.

Līdz PSRS sabrukumam metro vēl tika uzbūvēts šādās PSRS pilsētās: • 1981. gadā Erevānā; • 1984. gadā Minskā; • 1985. gadā Gorkijā (tagad Ņižņij Novgirod); • 1986. gadā Novosibirskā; • 1987. gadā Kuibiševā (tagad Samara); • 1991. gadā Sverdlovskā (tagad Jekatirinburga);
Informācijai:
– 162 pasaules pilsētās ir metro.
Valstis, kurās ir metro
Avots: http://wikipedia.org

– 25 pasaules pilsētās metro pašlaik tiek būvēts. – Pirmās piecas pasaules pilsētas, kurās tika izbūvēts metro: • 1863. gadā Londonā; • 1868. gadā Ņujorkā; • 1869. gadā Atēnās; • 1875. gadā Stambulā; • 1892. gadā Čikāgā. – Pirmais metro Dienvidamerikā – 1913. gadā Buenosairesā. – Pirmais metro Āfrikā – 1987. gadā Kairā. – Vislielākais metro pēc līniju garuma un staciju skaita ir Ņujorkā – 1355 km un 468 stacijas. – Visvairāk pasažieru dienā pārvadā Tokijas metro – 8,7 miljonus un Maskavas metro – 6,5 miljonus.
VN:F [1.9.22_1171]
Raksta vērtējums: 9.9/10 (67 balsotāji)
Rīgas metro, 9.9 out of 10 based on 67 ratings

Atslēgvārdi: ,

Iepriekšējais raksts:
Latvijas kapsētu karte
Nākošais raksts:
Ērču impērija

Komentāri

  1. Verdi komentē:

    11.04.2011 pulkst. 09:26(#)

    Te ir links ar projektu bildēm, kādas varēja izskatīties LV metro stacijas

    foto.inbox.lv/vista/Metro_Riga 🙂

    VA:F [1.9.22_1171]
    Vērtējums: +8 (no 8)
  2. NeoGeo.lv komentē:

    11.04.2011 pulkst. 09:42(#)

    Atbilde Verdi.
    Paldies par linku, taču šis staciju projektu bildes jau ir ieliktas metro kartē.
    Klikšķiniet uz 1.līnijas metro staciju punktiem un bildes būs redzamas.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Vērtējums: +7 (no 7)
  3. Verdi komentē:

    11.04.2011 pulkst. 10:02(#)

    Skaidrs, nebiju piefiksējis 🙂

    VA:F [1.9.22_1171]
    Vērtējums: +3 (no 3)
  4. ctrnz komentē:

    11.04.2011 pulkst. 10:20(#)

    Paldies, ļoti labs raksts.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Vērtējums: +6 (no 6)
  5. omm komentē:

    14.04.2011 pulkst. 10:27(#)

    Prieks skatīties, paldies!
    Ja vēl kāds būtu uztaisījis tādu karti ar pieejamajām publiskajām WC… Dzīve uzreiz atvieglotos 🙂

    VA:F [1.9.22_1171]
    Vērtējums: +3 (no 5)
  6. Bezdievis komentē:

    14.04.2011 pulkst. 10:52(#)

    Paldies par rakstu, ļoti interesanti. Paldies par pievienoto karti, kur uzskatām viss redzams. No vienas puses jau tāds metro Rīgai noderētu, no otras puses, labi ka neuzcēla, citādi būtu milzīgs imigrantu pieplūdums un līnijas visticamāk vajadzētu dotēt, ja jau pat Rīgas Satiksmes pārpildītos autobusus vajagot dotēt.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Vērtējums: +6 (no 6)
  7. Dimiz komentē:

    15.04.2011 pulkst. 14:31(#)

    Interesants raksts par Rīgas metro tēmu ir arī iekš diggers.lv

    VA:F [1.9.22_1171]
    Vērtējums: 0 (no 0)
  8. Dimiz komentē:

    15.04.2011 pulkst. 14:35(#)

    Te arī links: diggers.lv/joomla/index.php/legendas/169-pilstas-leenda-rgas-metro

    VA:F [1.9.22_1171]
    Vērtējums: 0 (no 0)
  9. metrotārps komentē:

    16.04.2011 pulkst. 14:12(#)

    Rīgai tomēr metro vajadzēs….agrāk vai vēlāk. Bļāviens, Rīga taču ir Baltijas valstu centrs, iedzīvotāju arī netrūkst un pat ja tagad daudzi aizbrauc, neba nu visulaiku brauks projām – agrāk vai vēlāk dzīve ies uz augšu, bet ar tagadējo transporta sistēmu var izrādīties “par īsu” . Tas taču būtu feini – iekāp kkāda tur Imantā un pēc 20 minūtēm izkāp Purvciemā.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Vērtējums: +5 (no 9)
  10. aero komentē:

    18.04.2011 pulkst. 12:30(#)

    Nav intesīvāka satiksme kā Maskavai.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Vērtējums: 0 (no 0)
  11. Oto komentē:

    15.06.2011 pulkst. 00:41(#)

    Nu tas, ka vienu staciju jau ir izbūvējuši, gan laikam ir tikai leģendas. http://consolis-latvija-sia.uz-kartes.zl.lv/ šī vieta nemaz nav plānā.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Vērtējums: -3 (no 3)
  12. Jusis komentē:

    11.01.2012 pulkst. 15:23(#)

    Rīgai metro NEVAJAG un labi, ka to neuzbūvēja! Kurš no jums tagad būtu gatavs maksāt vismaz 1,5Ls par biļeti no Zasulauka līdz centram?????

    VA:F [1.9.22_1171]
    Vērtējums: -5 (no 11)
  13. maris komentē:

    13.07.2012 pulkst. 01:11(#)

    es būtu gatavs makstāt kaut vai 2ls lai tiktu no imantas līdz vecmilgrāvim 10min laikā, pat mazāk:)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Vērtējums: +4 (no 6)
  14. Matīss komentē:

    27.04.2013 pulkst. 14:37(#)

    Reiz kaut kur lasīju rakstu, ka Rīgā metro uzbūvēt būtu nereāli, jo Rīga atrodas “purvainā vietā” uz “plūstošajām smiltīm”..

    VA:F [1.9.22_1171]
    Vērtējums: +2 (no 2)
  15. Jānis komentē:

    11.07.2014 pulkst. 15:39(#)

    Par to pasaules karti – Kazahstānā, Almaty arī ir metro. Pats vēl nesen braucu.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Vērtējums: 0 (no 0)
  16. Papuass komentē:

    05.02.2015 pulkst. 13:05(#)

    Labojums, kopš 2008. gada mazākā pilsēta ar metro ir Lozanna:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Rennes_Metro
    https://en.wikipedia.org/wiki/Lausanne_Metro

    VA:F [1.9.22_1171]
    Vērtējums: 0 (no 0)
  17. Barikadopēdija komentē:

    07.06.2016 pulkst. 14:03(#)

    http://www.barikadopedija.lv/raksti/Metro

    VA:F [1.9.22_1171]
    Vērtējums: +2 (no 2)

Pievienot komentāru


Visas tiesības aizsargātas © 2013 NeoGeo.lv

kontakti: info@neogeo.lv

RSS plūsma – Raksti un Komentāri

Read previous post:
Close

Atbalstām: octa,
cukursaldi.lv