Pirmās atrakcijas Eiropā parādījās tur, kur iedzīvotāji pulcējās iepērkoties, gadatirgos, dodoties uz baznīcu vai citos nozīmīgos pasākumos. Ar atrakciju palīdzību uzņēmīgi ļaudis mēģināja izklaidēt iedzīvotājus, pievilināt tos ar nebijušiem skatiem, jautrību un izpriecām.
Vārds atrakcija ir cēlies no franču vārda attraction, kas nozīmē „pievelkošais”.
Un atrakcijas „pievelk” un aicina ļaudis uz izklaidi jau no senseniem laikiem.
Iesākumā atrakciju būves bija ļoti vienkāršas – dažāda veida šūpoles un slidkalniņi.
1583. gadā Dānijā tika uzbūvēts pirmais atrakciju parks „Bakken”, kurš tiek uzskatīts par vecāko atrakciju parku pasaulē un pamatlicēju stacionāro atrakciju parku izveidei pasaulē.
Īss ieskats „Bakken” rašanās vēsturē
- 16. gadsimta beigās Dānijas karaļa briežu ganību teritorijā kāda maza meitenīte atrada avotu, kurš zemes virspusē skaloja dzidru avota ūdeni.
- Ļaudis sāka dzert avota ūdeni un piedēvēt tam maģiskas ārstnieciskas īpašības.
- Laikam ejot, aizvien vairāk un vairāk ļaužu no plašas apkārtnes sāka doties pie šī avota, lai dzertu un ņemtu līdz avota ūdeni.
- Šo ļaužu pulcēšanās faktoru veiksmīgi uztvēra apkārtnes uzņēmīgie ļaudis, kuri sāka piedāvāt avota ūdens gribētājiem arī citas iespējas – paēst, atpūsties, iepirkties un izklaidēties.
- Tika uzbūvētas arī balagānu teltis, kur aktieri sniedza priekšnesumus. Sāka izbūvēt arī vienkāršas atrakcijas.
- Tā pakāpeniski jau vairāk kā 500 gadu garumā „Bakken” ir izaudzis par izcilu Eiropas atrakciju parku ar vairāk kā 150 atrakcijām un 2,5 miljoniem apmeklētājiem gadā.
18. gadsimta beigās un 19. gadsimta sākumā gan Krievijas, gan Francijas pilsētās parādījās atrakcijas, kurās tika izmantoti koka ratiņi nobraucienam no kalniņa.
Pirmie mehāniskie kalniņi ar sliedēm, pa kurām varēja nobraukt ar klaudzošiem un grabošiem ratiņiem, atrakciju vietās parādījās Ņujorkā, kad 1884. gadā amerikāņu izgudrotājs Džons Teilors (John G. Taylor) patentēja savu izgudrojumu „Slīpais dzelzceļš” (Inclined Railway). Vēlāk šīs atrakcijas nodēvēja par „amerikāņu kalniņiem”.
1955. gadu, kad ASV atklāja par Volta Disneja naudu uzbūvēto „Disnejlendu”, var uzskatīt par mūsdienīgo atrakciju parku izveides pirmsākumu.
NeoGeo.lv iepazīstinās savus lasītājus ar dažiem izcilākajiem „amerikāņu kalniņiem” pasaulē.
1. Stāvākais „amerikāņu kalniņš” pasaulē atrodas Japānā Fudžijošidas pilsētas atrakciju parkā „Fuji-Q Highland”. Atrakciju sauc „Takabisha”, un vienā no nobrauciena posmiem trases kritiena slīpums ir 121° leņķī attiecībā pret horizontu.
Video braucienam „Takabisha”
2. Visaugstākais tērauda „amerikāņu kalniņš” pasaulē atrodas ASV pilsētā Džeksona atrakciju parkā „Six Flags Great Adventure”. Atrakciju sauc „Kingda Ka”, un „amerikāņu kalniņa” maksimālais augstums ir 139 m. Maksimālais braukšanas ātrums 206 km/h.
Video braucienam „Kingda Ka”
3. Vissavērptākais „amerikāņu kalniņš” pasaulē atrodas Lielbritānijas pilsētā Čersteja atrakciju parkā „Thorpe Park”. Atrakciju sauc „Colossus”, un šajā „amerikāņu kalniņā”, nobraucot 850 m, „nokļūt kājām gaisā” var 10 reizes.
Video braucienam „Colossus”
4. Visaugstākais koka „amerikāņu kalniņš” pasaulē atrodas ASV pilsētā Masona atrakciju parkā „Kings Island”. Atrakciju sauc „Son of Beast”, un koka „amerikāņu kalniņa” maksimālais augstums ir 66 m. Maksimālais braukšanas ātrums 126 km/h.
Video braucienam „Son of Beast”
5. Visātrākais „amerikāņu kalniņš” pasaulē atrodas Apvienotos Arābu Emirātos pilsētā Abū Dabī atrakciju parkā „Ferrari World”. Atrakciju sauc „Formula Rossa”. Braucot tajā, var sasniegt maksimālo ātrumu 240 km/h.
Video braucienam ar „Formula Rossa”
6. Garākais „amerikāņu kalniņš” pasaulē atrodas Japānā Kuvanas pilsētā atrakciju parkā „Nagashima Spa Land”. Atrakciju sauc „Steel Dragon 2000”. Braucot tajā kopā var veikt 2 479 m garu ceļu. Maksimālais braukšanas ātrums 153 km/h.
Video braucienam „Steel Dragon 2000”
Diemžēl Latvijā klasisku „amerikāņu kalniņu” nav, taču ir kaut kas nedaudz līdzīgs.
Tā ir Rodeļu trase Siguldā!
Siguldas Rodeļu trase ir izveidota uz vienas no stāvākajām nogāzēm Latvijā. Trase darbojas uz „amerikāņu kalniņu” principa un ļauj attīstīt ātrumu līdz pat 40 km/h, ko katrs braucējs var arī ierobežot ar bremzes rokturi. Trases garums 400 m. Drīkst braukt divatā ar bērnu. Brauciens ir drošs, jo katrs braucējs tiek piesprādzēts ar drošības jostu.
Video braucienam Siguldas Rodeļu trasē
Lai vējš svilpo gar ausīm!
Sigulda nav vienīgā vieta Latvijā, kur ir rodeļu trase!
Atbilde Mārtiņam: Kurzemē laikam arī ir.
Bez Siguldas, rodeļu trases ir Rāmkalnos un “Zviedru Cepurē”.
Agrāk amerikāņu kalniņi bija Grīziņkalna stacionārajā atrakciju parkā.
Ir tak atšķirība vai rodelis pa stieni, vai reni.
Ir tak atšķirība vai rodelis pa stieni, vai reni.
Siguldas rodeļi ir labais. Lielās man nepatīk, izbraucu Blackpool atrakciju, Anglijā, kas skaitās baigi lielā – nu varbūt daudziem patīk ne man.