Metro ir pazemes dzelzceļa sistēma, kura ir atdalīta no pārējās transporta sistēmas. Tas sastāv no apakšzemes tuneļiem, kuros ierīkoti sliežu ceļi, pasažieru stacijām un pārejām, kā arī apkalpes tuneļiem un būvēm. Metro tiek izmantoti īpaši elektriskie vilcieni, kuri kursē pēc saraksta. Metro līnijas var iziet arī virszemē vai arī iet pa viaduktiem vai tiltiem virs ielu līmeņa.
Pasaulē pirmais metro tika uzbūvēts Londonā 1863. gadā.
Uz 2025. gada sākumā metro ir 65 pasaules valstīs un vairāk nekā 200 pilsētās.

Attēls: https://en.wikipedia.org
Vēlamies iepazīstināt ar pasaules īsākajiem metro. Te gan jāatzīmē, ka pirmie divi īsākie metro tikai daļēji atbilst metro definīcijai un tos dažkārt “diskriminē”, saucot par pazemes funikulieriem. Taču NeoGeo.lv tomēr būs labsirdīgs un abus šos “mazuļus” pieskaitīs pie metro.
- vieta – Stambulas pazemes funikulers (metro)
Stambulas pazemes funikulers (metro), jeb Tünel ir pazemes trošu dzelzceļš Stambulā Turcijā ar divām stacijām. Tas ir 573 metrus garš un tā ir pasaulē otrs vecākais pazemes dzelzceļš pēc Londonas metro.


Tünel pirmā līnija tika atklāta 1875. gadā, starp diviem seniem Stambulas rajoniem: Peru un Galatu. Ar pazemes funikulera palīdzību var viegli uzbraukt stāvajā Galatas kalnā no Bosfora piekrastes. Brauciens no vienas pieturas uz otru ilgst apmēram 1,5 minūtes un galā funikulera vagons gaida 2 minūtes, kurās jāpaspēj izkāpt un iekāpt. Vienlaicīgi pa tuneli brauc divi funikulera vagoni, kas savā starpā savienoti un lejā braucošais ar savu svaru velk otru vagonu augšā. Braukšanas ātrums ir aptuveni 25 km/h un tuneļa vidū ir īpašs paplašināts posms, kurā abi vagoni apmainās un turpina ceļu.
2. vieta Serfausas funikulieris (metro)
Serfausas funikulieris (metro) ir bezvadītāja pazemes trošu dzelzceļš ar gaisa spilvenu, kas atrodas Austrijas Serfausas pašvaldībā un sāka darboties 1985. gadā. Serfausa ir rosīgs slēpošanas kūrorts, un sezonas laikā tai ir jāapkalpo liels skaits slēpotāju. Tas tiek uzskatīts par otro īsāko metro pēc turku Tünel, lai gan neviens no tiem nav metro tradicionālā izpratnē. Vilciens tiek klasificēts kā cilvēku pārvadāšanas transportlīdzeklis, taču tam ir dažas metro iezīmes, piemēram, atdalīšana no privātā transporta un maršruts, kas pilnībā ved pa tuneli. No juridiskā viedokļa Serfausas metro ir funikulieris. Tas pa pazemi savieno autostāvvietu ciemata austrumu malā, ar slēpošanas bāzi kalnu pusē, ciemata rietumu malā. Trases garums ir 1280 metri. Tiek pārvarēta kopējā augstuma starpība 20,1 metra apmērā. Vilciens sastāv no diviem vagoniem un ir piekārts uz gaisa spilvena un tiek pārvietots ar funikulera sistēmu. Vilciens pārvietojas ar ātrumu 40 km/h.



3. vieta – Minatomirai 21 metro līnija
Minatomirai 21 ir metro līnija Jokohamā, Japānā. Līnija tika atklāta 2004. gadā. Visa līnija ir pazemē un stiepjas zem Minato Mirai un Kannai rajoniem, kā arī daudzām salām, kas veidotas no mīkstas, rekultivētas zemes un kanāliem, tāpēc stacijas ir jābūvē dziļi pazemē. Līnijas garums ir 4,1 km un kopā ir 6 stacijas.

