Cilvēkam ir vajadzīgi spārni, lai spētu atrauties no zemes un paceltos debesīs.
Teika vēsta, ka mums Latvijā arī ir bijis savs Ikars.
17. gadsimta otrajā pusē (vai pēc citas versijas 18. gadsimta sākumā) Priekules kalējs Zviedris – Johansons ar paša izgatavotiem spārniem no Priekules baznīcas torņa izdarījis Latvijā pirmo lidojuma mēģinājumu. Tajos laikos šāds lidojums no baznīcas torņa bija nepiedodama Dieva zaimošana. Vietējo Ikaru pasludināja par paša sātana iemiesojumu un Grobiņā uz sārta sadedzināja. Taču tautas atmiņā saglabājies nostāsts par varoni, kas gribēja jau toreiz sākt piepildīt cilvēces mūžseno sapni – lidot.
Šī Latvijas Ikara lidojums ir iemūžināts rakstnieka Eduarda Dardedža lugā „Priekules muižas spārni”, Jāņa Petera un Paula Dambja operā „Spārni”, kura izrādīta Latvijas Nacionālajā operā, kā arī gleznotāju Jāņa Anmaņa un Ausekļa Baušķenieka gleznās.
Ja Priekules kalējs varētu redzēt mūsdienu debesis, kuras krustu un šķērsu vago metālā kalti gaisa kuģi, tad viņš saprastu, ka viņš nav kļūdījies – cilvēks lidot var.
NeoGeo jau vienā no saviem iepriekšējiem rakstiem rakstīja par lielisku iespēju sekot gandrīz visu pasažieru lidmašīnu kustībai virs Eiropas.
Lidmašīnām, kas ir lielākā daļa no visiem gaisa kuģiem, ir nepieciešami lidlauki ar skrejceļiem. Helikopteriem un gaisa baloniem pietiek ar nelielu klajumu, un to lidojums var sākties.
Šajā rakstā NeoGeo iepazīstinās jūs ar pasaulē interesantākajiem lidmašīnu skrejceļiem un lidlaukiem, kuru izvietojumu ir patiesi neparasts.
Pasaulē garākais skrejceļš atrodas ASVEdvarda gaisa spēku bāzē (Edwards Air Force Base) Kalifornijā. Te gan jāmin, ka šis skrejceļš ir bez cietā (asfalts, betons, betona plātnes) seguma un tas atrodas uz izžuvuša sāls ezera.
Skrejceļa garums ir 12 070 m. Skrejceļš ir paredzēts militārās aviācijas vajadzībām un kalpo arī kā rezerves lidlauks, lai piezemētos daudzkārt izmantojamie kosmosa kuģi.
Video jūs redzat daudzkārt izmantojamā kosmosa kuģa STS-126 veiksmīgo piezemēšanos Edvarda gaisa spēku bāzē 2008. gada 30. novembrī.
httpv://www.youtube.com/watch?v=gG2XNCNqhYE&feature=related
Pasaulē garākais lidmašīnu skrejceļš, kurš ir ar cieto segumu, atrodas Bangdas lidostā Ķīnā. Šī skrejceļa garums ir 5 500 m. Tik gara skrejceļa izbūve ir pamatota ar to, ka lidlauks atrodas ļoti augstu virs jūras līmeņa – 4 334 m. Tas ir viens no visaugstāk kalnos izvietotajiem lidlaukiem pasaulē. Retināta gaisa apstākļos lidmašīnām ir nepieciešams lielāks ieskrējiena ceļš, tāpēc ir jābūvē garāki skrejceļi.
Rīgas lidostas skrejceļa garums ir 3 200 m, un tas rekonstrukcijas rezultātā tika izbūvēts 2008. gadā. Līdz ar to lidosta kļuva gatava uzņemt lielus gaisa kuģus, piemēram, Airbus A340 un Boeing 747.
Video jūs redzat, kā lidostā „Rīga” 2009. gada ziemā nolaižas pasaulē otra lielākā kravas lidmašīna AN 124-i „Ruslan”. Tā bija ieradusies, lai transportētu 50 tonnas smagu gāzes ģeneratoru. „Ruslan” izmanto dažādu lielgabarīta kravu transportēšanai, tostarp jaunu vilcienu sastāvu piegādei, helihopteru un pat pasaules lielākā zīdītāja – vaļa pārvešanai.
httpv://www.youtube.com/watch?v=zdcyJWdxyYk
Daži pasaules lidlauki ir izvietoti visai dīvainās vietās. Dažāda veida dīvainības rada tas, ka lidlauki ir izbūvēti blīvi apdzīvotās vietās vai tur, kur ir ļoti maz līdzenas teritorijas.
NeoGeo piedāvā iepazīties ar dažiem dīvainākajiem un savdabīgākiem pasaules lidlaukiem.
Video jūs redzat, kā nosēšanos Juančho lidlaukā veic neliela lidmašīna. Skrejceļš ir tikai 396 m garš, un tas atrodas uz klints jūras malā.
httpv://www.youtube.com/watch?v=kIuS4qx9WE4
Video jūs redzat, kā nosēšanos Princeses Julianas lidlaukā veic liela pasažieru lidmašīna. Šis lidlauks ir iekļauts pasaules 10 bīstamāko lidlauku sarakstā. Lidmašīnām ir jālido 10 -20 m virs jūras un pludmales, kurā atpūšas tūristi, lai veiktu nosēšanos lidlaukā, kura garums ir 2 180 m.
httpv://www.youtube.com/watch?v=l8KjPNj2jgw&feature=related
Uz šitiem arī var uzmest acī. 😉
Airport of Malé-Maldives
http://l.imagefra.me/c82cxun3.jpg
Osaka International Airport
http://farm4.static.flickr.com/3288/2530037929_92b228a77c_b.jpg
Vel viena izlase
http://notthat1.blogspot.com/2006_06_11_archive.html
Gribraltāra lidlauks vēl ir unikāls ar to, ka tas šķerso, vai otrādāk to šķerso ielu, kamēr auto stāv pie luksafora nolaižas lidmašīnas.
Pie Baikanuras arī ir interesants lidauks. Jādomā, ka bija domāts Buranam
Helihopteri vai tomēr helikopteri 😀